Metoda Ruchu Rozwijającego została opracowana w Wielkiej Brytanii przez Weronikę Sherborne. Opiera się ona na teorii i praktyce szkoły R. Labana.
Głównym założeniem tej metody jest posługiwanie się ruchem jako narzędziem we wspomaganiu rozwoju psychoruchowego dziecka oraz w terapii zaburzeń rozwoju.
Podstawowe założenia metody to rozwijanie przez ruch: 1. świadomości własnego ciała i usprawniania ruchowego, 2. świadomości przestrzeni i działania w niej, 3. dzielenia przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązywanie z nimi bliskiego kontaktu.
Udział w ćwiczeniach metodą w. Sherborne ma na celu stworzyć dziecku okazję do poznania własnego ciała, usprawnienia motoryki, poczucia swojej siły, sprawności i w związku z tym możliwości ruchowych.
Metoda Ruchu Rozwijającego jest wykorzystywana w terapii: - dzieci autystycznych - dzieci upośledzonych umysłowo - dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym - dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi i zaburzeniami zachowania - dzieci z niekorzystnych środowisk wychowawczych (domów dziecka) - dzieci głuchych i niewidomych.
Weronika Sherborne w swoim programie ćwiczeń ruchowych wyróżnia następujące grupy ćwiczeń, wspomagające rozwój dziecka:
1. Ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała - wyczuwanie własnego ciała (brzucha, pleców, pośladków, nóg i rąk, twarzy) - nazywanie części ciała Są to np. czołganie oraz wykonywanie różnorodnych ruchów podczas leżenia i siedzenia.
2. Ćwiczenia pomagające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu. Umożliwiają one poznanie otoczenia, dzięki czemu możemy czuć się swobodnie i nie obawiać się go. Charakterystyczną cechą dla tej grupy ćwiczeń jest ich wykonywanie na podłodze - w parach, w grupie. Ćwiczenia te pozwalają nauczyć się współpracy w grupie, współdziałania z innymi ("mostek", "tunel")
3. Ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu i współpracy z partnerem i grupą. Polegają one na zdobywaniu i wymianie wspólnych doświadczeń podczas ćwiczeń ruchowych. Są to ćwiczenia, w których partner "bierny" jest pod opieką osoby aktywnej. Wymaga to wyczucia osoby będącej "pod opieką", jej potrzeb, przeżyć i tym samym umożliwia osiągnięcie pełnej harmonii i współpracy. Ćwiczenia te dają możliwość przeżycia wspólnego wysiłku fizycznego, np. podczas pchania i stawiania oporu. Rozwijają i uczą koncentracji, zwracanie uwagi na osobę, z którą współdziała się w czasie ćwiczeń. Są też dobrą zabawą. - ćwiczenia "z" w parach (przeciąganie, kołysanie się z partnerem w różnorodny sposób) - ćwiczenia "przeciwko" w parach ("szkoła", "worek", "paczka") - ćwiczenia "razem" w parach (obaj partnerzy są aktywni).
4. Ćwiczenia twórcze. Pozwalają nawiązać i pogłębić stosunki międzyludzkie, poznać sytuacje, których ćwiczący nie doświadczyłby ze względu na swoje fizyczne i psychiczne ułomności. Na szczególną uwagę zasługują ćwiczenia twórcze w formie tańca. Ćwiczenia "twórcze" i tańce - to działania, które dają możliwość uwolnienia się od wewnętrznych napięć, niepokojów.
Bożena Niezabitowska Zespół Szkół Publicznych w Sosnowicy |